Voittavan IT-strategian ydin - optimaalisen konesalikokoonpanon elementit

04.02.2020

Legacy-ratkaisu? Konesali pilvestä? Hybridinä sekä omasta konesalista että pilvipalvelusta? Lisenssit kunnossa? Tuet voimassa? Riskitekijät tiedossa?


IT-päättäjä, nyt käsi sydämelle. Tiedätkö varmasti mikä konesalisi tilanne on? Onko ratkaisusi oikea liiketoimintasi tarpeisiin? Riittääkö budjetti pakollisiin päivityksiin vai pitääkö karsia? Vai olisiko sittenkin järkevämpää investoida lisää?


Viime vuosien kilpajuoksu pilveen on saattanut sekoittaa yrityksen IT-infran. Muutama vuosi sitten trendinä oli siirtää kaikki mahdollinen pilveen. Se oli edullisempaa. Se oli joustavampaa. Se oli "must". Pikkuhiljaa isotkin alustayritykset, esimerkkinä AirBnB, ovat siirtäneet palveluitaan omiin konesaleihin. Miksi? Vastaus on yksiselitteinen. Yksioikoista, jokaisen yrityksen tarpeet täyttävää konesaliratkaisua ei ole. Konesalin kokoonpano on entistä enemmän yksilöllinen. Optimaalisen kokoonpanon määrittää yrityksen liiketoiminnan tarpeet. Optimaalisella kokoonpanolla viittaan tässä yhteydessä niin tekniseen suorituskykyyn kuin taloudelliseen optimaalisuuteen.


Tapaan työssäni lukuisan määrän IT-päättäjiä joka viikko. Kokemukseni mukaan suomalaiset IT-päättäjät ovat hyvin integroituneet liiketoiminnan kanssa ja ymmärtävät liiketoiminnan tarpeet. Liiketoiminnan nopeasta muutosvauhdista johtuen IT-infrapäätöksiä on jouduttu tekemään toisinaan pisteratkaisuina. Kokonaisuus on pirstaloitunut ja dokumentointi on usein jäänyt joko tekemättä tai ainakin päivittämättä.


Luin hiljattain aihetta sivuavan Gartnerin tutkimusraportin "Winning in the Turns: A CIO Action Guide". Gartnerin analyytikot pohtivat tutkimuksessaan IT-strategian tärkeyttä nykyisessä taloudellisessa epävarmuudessa. Vuonna 2019 IT-budjettien kasvu jo hidastui. Analyytikot ennustavat budjettien epävarmuuden kasvavan jatkossakin. Monessa yrityksessä vyötä vedetään kireämmälle ja leikataan kuluja. Edellisen taantuman aikaan 2008-2010 voittajana selvisivät tutkimuksen mukaan yritykset, joissa oli valmistauduttu tilanteeseen varmistamalla ydinkyvykkyydet. He olivat valmiina kisaan ja osasivat reagoida tilanteeseen oikein. Taantumatilanteessa näissä yrityksissä investoitiin viisaasti, liiketoiminnan tarpeet huomioiden, ja pystyttiin vapauttamaan rahaa epäsuotuisista IT-toiminnoista.


Gartnerin tutkimus kehottaa valmistautumaan taloudelliseen taantumaan kolmella tavalla. Oikeanlainen IT-strategia, kustannusrakenne ja Talentin huomioiminen on avainasemassa voittavan strategian luomisessa.


  1. IT-strategiassa runkona pitää olla vahvistaa ydintä. Varmistaa, että perusasiat on oikein ja ne tukevat liiketoimintaa. Kysy siis itseltäsi onko IT-infrasi rakennettu oikein. Onko yritykselläsi riittävä kyky kasvattaa tai pienentää kapasiteettia tarpeen mukaan ja onko mahdolliset riskitekijät huomioitu?
  2. Kustannusrakenne on osattava luoda niin, että se tukee kasvua ja mahdollistaa innovoimisen myös budjettien kutistuessa. Järkevästi rakennettu ja ylläpidetty konesali optimoi kulut ja tuottaa liiketoiminnalle hyötyä. Ja toisaalta, tässä kohtaa on hyvä kysyä itseltään miten nykyisestä kapasiteetista saa parhaan mahdollisen hyödyn.
  3. Kolmantena Gartner suosittelee huomioitavan osaavan henkilökunnan merkityksen. Kiristyvässä kilpailutilanteessa on syytä pitää kiinni osaajista. Rekrytointi on aina kallista ja riskialtista. Osaavat IT-asiantuntijat ovat kysyttyjä jokaisessa markkinatilanteessa. Pidät asiantuntijasi tyytyväisenä kehittämällä konesaliasi oikealla tavalla.


Miten me voimme auttaa Sinua tässä asiassa? Olemme toteuttaneet asiakkaillemme lukuisia IT-infrakartoituksia, joissa käymme läpi sekä dokumentaation että konesalin sisällön. Kartoituksen lopputuloksena Sinulla on käsissäsi dokumentti, joka kertoo sekä nykytilanteen että suosituksemme tulevaisuuden kehityskohteista, liiketoimintasi luonne huomioon ottaen. Lue lisää kartoituksesta täältä!

****************************************************************************************************

Blogin on kirjoittanut HardCoreIT:n toimitusjohtaja Jarmo Kuljunlahti, joka toimii aktiivisesti myyntitehtävissä asiakasrajapinnassa ja rakastaa käydä dialogia liiketoiminnan kehittämisestä IT:n avulla.