Mitä tehdä, kun aika ei riitä?

16.10.2018

Törmäsimme kevään aikana useamman kerran tilanteeseen, jossa omat aikaresurssimme eivät vain yksinkertaisesti riittäneet vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin. Työkuorma kasvoi ja päivien mitta alkoi venyä. Yksi merkittävä syy yrittäjäksi lähtemisessä oli se, että voi vaikuttaa asioihin ja tehdä asioita oikealla tavalla. Ja liiallisen työkuorman takia sairastuminen ei kuulu niihin oikeisiin tapoihin. Pienessä yrityksessä ei montaa politiikkaa ja prosessia tarvita, mutta tämä olkoon ehkä ensimmäinen - reagoi työkuormaan ja varmista työntekijöiden hyvinvointi.

Keikkaluontoisesti paikkasimme tilannetta ostamalla palvelua ulkoa, mutta hyvin pian kävi selväksi, ettei tilanne ole kestävä. Tämähän on varsin positiivinen ongelma, mutta samalla myös kasvun hidaste. Meillä oli edessä tasan kaksi vaihtoehtoa: himmataan palveluidemme myyntiä varmistaaksemme palvelutason säilymisen nykyisille asiakkaillemme tai kasvatetaan resursseja. Päätös oikean vaihtoehdon valitsemisesta syntyi helposti ja nopeasti! Joko arvaat kumpaan päädyimme?

Oikean henkilön ja oikean ajankohdan löytyminen vei aikaa hieman enemmän kuin olisimme halunneet. Meille oli tärkeää löytää Todellinen Osaaja, jonka asenne on oikeanlainen. Osaaja, joka saa aikaan niin myynnillisessä kuin teknisessä mielessä ja joka on vielä kaiken lisäksi hyvä tyyppi. Henkilö, joka haluaa kantaa vastuuta ja etsii kasvua. Niin omassa osaamisessaan, asiakkaidemme liiketoimintaan ja toki myös yrityksemme kasvua. Meillä on ilo kertoa, että Jarkko Melen on liittynyt lokakuun alusta HardCoreIT:n omistajakuntaan ja iskee välittömästi kädet saveen.

Jarkolla on vahva tausta IT-alalta, mutta annetaan miehen kertoa omin sanoin itsestään:

"Moi vaan kaikki! Mun nimi on Jarkko ja olen virtualisoinnin asiantuntija - Vitsillä sisään ja sitten asiaan... 23 vuotta IT-alaa takana ja jo alusta asti olen ollut vahvasti virtuaaliympäristöjen (VMware, Hyper-V) kanssa tekemisissä. Veeamia pyörittelen vaikka unissani, etenkin pilvipalveluympäristöjä. Joku voisi sanoa, että oon siis nörtti. Nörtti, joka tykkää asiakkaista. Mulle on aina ollut tärkeää ymmärtää asiakkaiden tarpeet ja pystyä reagoimaan niihin. Pystyä kehittämään palveluita nopeasti vastaamaan asiakkaan tarpeita. Haluan olla se asiantuntija, joka osaa auttaa asiakasta valitsemaan oikean IT-infran liiketoimintansa tueksi. Paras fiilis työssä tulee siitä, kun pystyy auttamaan asiakasta kriittisessä tilanteessa, saa vietyä ongelmat läpi hallitusti ja asiakkaan liiketoimintaan ei tule häiriöitä. Mun tavoite ongelmatilanteessa on varmistaa, että asiakas on hyvällä tuulella, kun seuraavan kerran nähdään. Joskus siihen tavoitteeseen pääsee helpommin, joskus se vaatii vähän enemmän ponnisteluja. Mutta kaikki tarvittava tehdään. Joka ikinen kerta.

Oman osaamisen kehittäminen monipuolisemmaksi, myös liiketoiminnan näkökulmasta, oli yksi tärkeimmistä syistä, miksi halusin liittyä HardCoreIT:n porukkaan. Yrittäjän roolissa pääsen kasvattamaan meidän liiketoimintaa siihen suuntaan, missä näen uusia mahdollisuuksia. Samat arvot yrityksen muiden osakkaiden kanssa on tosi tärkeitä, samoin kuin kemia. Pienessä yhteisössä homman pitää toimia. Ja musta tuntuu vahvasti siltä, että meillä HCIT:ssä homma toimii!"

Tervetuloa Jarkko porukkaan!