Mitä tapahtuu, kun IT pettää?

12.06.2018

Pidimme parisen viikkoa sitten yhdessä Cinian kanssa iltapäiväsession asiakkaillemme, aiheena Disaster Recovery. Alunperin tarkoitus oli pitää tapahtuma heti vapun jälkeen, jolloin session nimi olisi saattanut viitata muuhunkin kuin liiketoiminnan varmistamiseen, olihan meillä tapahtuman päätteeksi tarjolla myös syötävää ja vähän juotavaakin. No mutta, liikkuvia tekijöitä oli sen verran paljon, että tapahtuma siirtyi parilla viikolla ja ehkä hyvä niin. :)

Tapahtuman puheenvuoroissa korostui vahvasti liiketoiminnan jatkuvuuden tärkeys. Niinpä, valitettavan monesti se huomataan hippasen liian myöhään... Oletko koskaan miettinyt kustannuksia, jotka syntyvät siitä, kun palvelusi ei pelaa? Kassa ei laula, kriittiset toiminnot ei pelaa, tavara ei siirry eteenpäin. Mitä silloin tehdään IT:ssä? Juostaan ja lujaa. Tulta päin, kaikin resurssein. Jos ollaan onnekkaita, saadaan järjestelmä kuntoon nopeasti. Mutta mikä on nopeasti? Vuodelta 2015 peräisin olevan tutkimustiedon mukaan yhden tunnin katkos palveluissa maksaa pienelle yritykselle 8000 dollaria, keskisuurelle 74 000 dollaria ja suuryritykselle 700 000 dollaria. Juu, data on maailmalta ja yrityskoon luokitus sen mukainen, mutta antaa mukavasti mittakaavaa myös suomalaisille yrityksille.

Lyödään pöytään vielä pari esimerkkiä maailmalta, molemmat lentoyhtiöitä. Virgin Australian asiakkaat kohtasivat melkoisia haasteita, kun yhtiön palveluntarjoajan järjestelmä petti ja check in -tiskien toimintaa kontrolloivaan järjestelmään tuli käyttökatkos. Katkos vaikutti tuhansien asiakkaiden matkustusaikatauluihin, yhtiön maineeseen ja varmasti myös työntekijöiden työtyytyväisyyteen näiden yrittäessä järjestellä asiakkaita lennoille, oikeille porteille ja sisään koneisiin manuaalisin keinoin. Virginin tapauksessa järjestelmä saatiin ylös suhteellisen nopeasti ja vaikutti lentoliikenteeseen vain kyseisen päivän ajan.

British Airwaysilla ongelmat olivatkin sitten hieman isommat. Järjestelmän käyttökatkos vaikutti kolmen päivän ajan ja aiheutti 276 lennon peruuntumisen. 75 000 matkustajaa jäi joko pääsemättä lennolle tai joutui matkustamaan ilman matkatavaroita. Kustannus katkoksesta? BA:n mukaan 80 miljoonaa puntaa. Katkoksen syy? Inhimillinen virhe. Työntekijä katkaisi virran järjestelmästä ja varavirran päälle kytkeminen hajoitti jotain järjestelmässä.

En väitä, että edellä mainitut lentoyhtiöt eivät olisi millään tapaa varmistaneet liiketoimintansa jatkuvuutta IT-ongelmien varalle. Mutta jotain oli tehty ainakin huolimattomasti. Liiketoiminnan jatkuvuuden varmistamiseen voi toki käyttää ison tukun rahaa, mutta voi Disaster Recoveryn järjestää myös kustannustehokkaasti, jopa palveluna. Jos haluat kuulla lisää, miten tämä kannattaisi toteuttaa, jätä yhteystietosi. Arvomme kaikkien yhteystietonsa 30.6.2018 mennessä jättäneiden kesken yhden tilannekartoituksen: asiantuntijamme kartoittaa miten hyvin olette varautunut käyttökatkoja varten ja toimittaa teille raportin, joka sisältää kuvauksen sekä ehdotuksen, miten Disaster Recovery kannattaisi toteuttaa. (1 päivä onsite + raportin laadinta, arvo 2000€.)

Pidetään liiketoiminta rullaamassa!

*Jamo*